• 1404/06/26 - 15:02
  • - تعداد بازدید: 67
  • - تعداد بازدیدکننده: 61
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
وزیر بهداشت در اختتامیه هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد؛

ضرورت بازتعریف علم و نخبه؛ شرط نخبگی رفع نیاز مردم است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ضرورت بازتعریف «علم» و «نخبه»، گفت: شرط نخبگی در دنیای امروز معدل بالا نیست بلکه نخبگان جامعه باید با رویکردی مسئله‌محور، به دنبال رفع نیازهای مردم باشند.

357437.mp3 ضرورت بازتعریف علم و نخبه؛ شرط نخبگی رفع نیاز مردم است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر محمد رضا ظفرقندی در اختتامیه هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور اظهار کرد: در حال حاضر، نیاز به بازتعریف مفاهیم علم، دانشگاه و نخبه در ایران وجود دارد و این بازتعریف باید از نگاه سنتی به سمت رویکردی مسئله‌محور و جامعه‌گرا حرکت کند.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه دیگر فقط برای آموزش نیست، بلکه باید برای جامعه، صنعت، اقتصاد و سیاست مفید باشد، افزود: به همین ترتیب، نخبه نیز تنها به فردی با معدل بالا اطلاق نمی‌شود، بلکه باید به کسی گفته شود که فعال، جوان، باانگیزه، امیدوار و دارای دغدغه‌های ملی برای حل مشکلات کشور باشد.

 

وزیر بهداشت تأکید کرد: نخبگان و دانشگاهیان امروز باید به جایگاه «امید فردا» تبدیل شوند و دغدغه اصلی‌شان رفع نیازهای کشور باشد. به عنوان مثال، یکی از مسائل مهم کشور «صیانت از جمعیت» و «جوانی جمعیت» است که نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز چالش بزرگی است. این مسئله به دلیل تأثیر مستقیم جمعیت فعال و بانشاط بر اقتدار و آینده کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

وی یادآور شد: تجربه افراد موفق و نخبگان جهانی نیز نشان می‌دهد که پیشرفت تنها با علم تئوری محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند تلاش و سختی کشیدن در مسیر حل مسائل عملی بوده و این مستلزم تربیت و پرورشی است که تعلق ملی را در نخبگان تقویت کند.

 

ظفرقندی در پایان گفت: انتظار می‌رود که نخبگان و دانشجویان المپیادی به جای محدود کردن خود به نگاه سنتی، به حل مسائل واقعی کشور بپردازند و با رویکردی مسئله‌محور، در جهت پیشرفت و رفع نیازهای مردم گام بردارند.

 

موفقیت طرح تحول آموزش علوم پزشکی نیازمند همکاری نخبگان و دانشجویان المپیادی است

 

دکتر سید جلیل حسینی؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز اهمیت دانشجویان المپیادی و نقش آن‌ها در تحول نظام آموزش و سلامت کشور بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: با توجه به چالش‌هایی مانند افزایش دانشجوی پزشکی و وضعیت اساتید علوم پایه، سند تحول آموزش علوم پزشکی در کشور بر اساس چند محورهای اصلی تدوین شده است.

 

وی افزود: یکی از این محورها بین المللی سازی آموزش پزشکی است که به دنبال آن هستیم دانشگاه‌ها، دانشجویان و برنامه‌های آموزشی ایران در منطقه و سطح بین‌الملل دیده شوند؛ نخبگان المپیاد، به ویژه در رشته هنر و رسانه، می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

 

حسینی همچنین با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید ارزیابی دقیق شوند تا آموزش بهتری ارائه دهند و جایگاه جهانی پیدا کنند، ادامه داد: ایران در اعتبارسنجی پزشکی عمومی در سطح بین‌الملل موفق بوده و می‌تواند دانشگاه‌های منطقه را نیز اعتباربخشی کند.

 

وی یادآور شد: در حال حاضر بازنگری در آموزش علوم پایه و غیربالینی به منظور کاربردی‌تر شدن، مسئله‌محوری و متناسب با نیازهای آینده کشور ضروری است. همچنین موضوع ارتقاء اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و نخبگان باید در توسعه آن فعال‌تر باشند.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به مساله ارتقاء بهره‌وری آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت هوشمند منابع، باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان در آموزش حرکت کرد.

وی گفت: با توجه به دسترسی دانشجویان به ابزارهای نوین، لازم است اساتید و نخبگان در پیشبرد آموزش با تکنولوژی‌های جدید همکاری کنند. همچنین باید رشته‌های تحصیلی را متناسب با پیشرفت کشور و با نگرشی نوین برای آینده علوم پزشکی توسعه داد.

 

حسینی با بیان اینکه آموزش علوم پزشکی باید برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده برنامه‌ریزی و روندهای جهانی علم رصد شود، افزود: بررسی و پایش فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای گسترش موفقیت دانشجویان المپیادی در بخش‌های مختلف و الگوبرداری از آن‌ها  از محورهای تحول آموزش علوم پزشکی در کشور است.

 

وی در پایان یاد آور شد:  این  طرح تحول نیازمند همکاری نخبگان و دانشجویان المپیادی است که با طرح‌های نوآورانه خود می‌توانند به پیشرفت نظام آموزش و سلامت کشور کمک کنند.

 

احیای حیطه اخلاق پزشکی در هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی

دکتر آبتین حیدرزاده؛ دبیر علمی هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی نیز به روند طولانی و ساختارمند برگزاری این رویداد از آبان ماه سال گذشته تا شهریور 1404 اشاره کرد و گفت: آزمون‌های المپیاد، برخلاف امتحانات معمول، صرفاً تستی نیستند و به دنبال سنجش تحلیل، کاربست دانش و عمق فهم دانشجویان هستند که طراحی سؤالات آن ماه‌ها طول می‌کشد.

 

وی افزود: محوریت این المپیاد، موضوع مهم و ملی «سلامت باروری و صیانت جمعیت» بود که با وجود اعتراضات اولیه در برخی حوزه‌ها، در نهایت به موفقیت منجر شد و دانشجویان توانستند کارهای عمیق و ارزشمندی در این زمینه ارائه دهند.

 

حیدرزاده اظهار کرد: احیای حیطه «اخلاق پزشکی» و استقبال فوق‌العاده دانشجویان از آن نیز از نکات برجسته این دوره از المپیاد بود که رضایت اساتید اخلاق پزشکی کشور را به همراه داشت.

 

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 357437
کپی لینک کوتاه:
کلمات کلیدی
حسین دزفولی
خبرنگار:

حسین دزفولی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لطفا عبارت مورد نظر را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید
تنظیمات قالب